Bekijk profielpagina

YouTube in identiteitscrisis

Goedemorgen. Het internet kan een mooie ple k zijn wanneer mensen samenkomen om iets aan te kaarten.
Tandem Tech
YouTube in identiteitscrisis
Door Lucas van Tandem Tech • Editie #129 • Bekijk online
Goedemorgen. Het internet kan een mooie ple k zijn wanneer mensen samenkomen om iets aan te kaarten. Deze keer speelt het zich allemaal af op YouTube, het videoplatform van Google, dat serieus moet beginnen nadenken over wat het eigenlijk wil zijn:

The Problem with YouTube Rewind!
The Problem with YouTube Rewind!
Voor het achtste jaar op rij lanceerde YouTube zijn YouTube Rewind. Zie het als een overzicht van wat er allemaal te beleven viel het afgelopen jaar. Voor wie de editie van 2018 nog niet gezien heeft, doe het niet. De video is zo gemaakt dat het er allemaal erg kunstmatig uitziet en dat is jammer. YouTube Rewind was vroeger een moment waar iedereen die regelmatig op YouTube zit wel naar uitkeek.
Ik had het over YouTube Rewind al met Kenny en Mo in de laatste aflevering van Gefilterd. De YouTube video krijgt zoveel kritiek over zich heen dat hij het ondertussen geschopt heeft tot de video met de meeste dislikes op het platform ooit. Een video van YouTube die op YouTube de meeste duimpjes omlaag krijgt, oh ironie.
Heel de situatie maakt één ding pijnlijk duidelijk: YouTube zit met een identiteitscrisis. Waar YouTube Rewind vroeger diende als een manier om hun community en dan vooral de creators in de bloemmetjes te zetten, is het jaaroverzicht nu vooral een manier om aan te tonen aan adverteerders hoe fijn hun platform wel niet is om in te investeren.
Hoeveel Alphabet, het moederbedrijf van YouTube en Google, verdient aan advertenties is niet helemaal duidelijk maar aangezien het hele bedrijfsmodel draait rond advertenties en data, kan je je wel voorstellen dat YouTube zijn adverteerders te allen tijde tevreden wil houden. In een periode waarin YouTube regelmatig te maken krijgt met controverse is het dus erg belangrijk dat ze het platform zo goed als mogelijk kunnen voorstellen. Een slimme denkoefening van het marketing team daar zorgt er dus voor dat de video er erg afgelikt uitziet maar ook erg wat kritiek te verduren krijgt.
Want het zijn de creators en de YouTube community die het platform maken of kraken. Zonder mensen die regelmatig video’s uploaden of mensen die regelmatig tijd spenderen op het platform, is er gewoonweg geen platform. Dat YouTube nu net die mensen in de koude laat staan, toont dat het platform niet echt goed weet waar het naartoe moet. Misschien zijn Rewind video’s per land een idee zoals de Belgische YouTuber Syroop voorstelde een goed idee?
Afgelopen week op Tandem Tech:
Ook de Xiaomi Mi Band 3 blijft je activity tracken zoals het hoort (leestijd: 6 minuten)
Dit al gelezen?
Tijd om af te ronden. Volgende week kijk ik even terug op afgelopen jaar. Perfect om tijdens het kerstdiner even te bespreken dan. Tot volgende week!
Lucas.
Hoe vond je deze editie?
Lucas van Tandem Tech

Een nieuwsbrief over technologie en (sociale) media door Lucas, hoofdredacteur van tandemtech.be. Op zoek naar duiding over het laatste technologie- en (sociale) medianieuws? Dan zit je hier goed.

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Lucas van Tandem Tech met Revue.