Bekijk profielpagina

Yorick & Lucas: Apenkuren van De Media met Thomas #Week15

Wauw, week vijftien al. Al vijftien keer dat we je mailbox op maandag binnendringen en je bent er nog
Tandem Tech
Yorick & Lucas: Apenkuren van De Media met Thomas #Week15
Door Lucas van Tandem Tech • Editie #15 • Bekijk online
Wauw, week vijftien al. Al vijftien keer dat we je mailbox op maandag binnendringen en je bent er nog steeds, TOP! Zoals we vorige week al bekend maakten, vervoegt Thomas Smolders ons deze week om het te hebben over (nieuwe) media. Iedereen die wat vertoeft op internet zal bij die naam zeker al wel een belletje hebben horen rinkelen. Met bijdragen voor De Correspondent, De Morgen en Gent M kan je Thomas moeilijk een luie jongen noemen. Lees zeker ook zijn blogpost over Bal Der Bals, een mooi stukje satire die een pijnlijke waarheid blootlegt. Nu we zijn hier niet om het enkel over Thomas te hebben (hoewel dat een nieuwsbrief apart verdient, nee maar echt serieus volg die kerel!), dus hier is onze selectie over een onderwerp dat ons alle drie nauw aan het hart ligt: de media!

In de aap gelogeerd
Dit is Thomas, geen aap. Denken we.
Dit is Thomas, geen aap. Denken we.
Een jaar of twee geleden werd Newsmonkey met torenhoge ambities gelanceerd. Wie er hun oorspronkelijke plannen bijneemt kan alleen maar respect hebben voor de sterren waar Wouter Verschelden & Co op mikten - zo wouden ze tegen 2017 zo’n 300.000 unieke bezoekers per dag halen. Als we de cijfers van CIM bekijken zitten ze momenteel aan 94.000 bezoeken per dag. Op de site verschijnen af en toe vrij goede stukken, al komt er vooral veel bagger voorbij. De voorbije week kwam Newsmonkey uitgebreid aan bod in het nieuws. Het businessmodel werkt niet, er was gerommel tijdens de crowdfunding… Deze twee stukken geven een mooi overzicht van wat er fout ging.
Vijf redenen waarom Newsmonkey meer is dan een communicatiefuckup

Verschelden: "We hebben een communicatiefuckup gemaakt"
De aap droeg nochtans een gouden ring
Stop De Persen
Een beetje chauvinisme
‘Showpad is op weg iets heel groots te worden'
Kijkplezier voor social media addicts
Dat sociale media een belangrijk kanaal is om nieuws binnen te krijgen is niets nieuw. Weinig mensen trekken nog bewust dagelijks naar alle krantenwebsites om er te lezen wat er allemaal in de wereld gebeurt. Maar wat als je nieuws binnenkrijgt van een mediabedrijf dat eigenlijk helemaal geen website heeft? Raar horen we je al denken, maar neem eens een kijkje op de website van Now This News (oké ja ze hebben wel een website, maar er staat gewoon niets op van nieuws). De content die ze maken, pushen ze rechtstreeks naar het daarvoor bestemde medium. Interessante werkwijze en misschien wordt het wel eens tijd om zo’n project op te starten in Vlaanderen (maar please doe het niet aan de hand van crowdfunding en verkoop het niet als de toekomst van de journalistiek). 
Luisterpret voor mediafans
Ik luister verschillende podcasts over de media. Ik ben een heel grote fan van ‘Tomorrow’, de podcast van Joshua Topolsky. De heren van Postlight (waaronder Paul Ford, die de longread ‘What is Code?’ schreef) hebben ook een vrij goede. Daarin praten ze vooral over Amerikaanse media die we hier amper gebruiken. Sites als Gawker, Gizmodo en Jezebel. Ook op mediavlak is Amerika de voorhoede voor wat hier in Europa gebeurt, al blijft die markt zeer verschillend van de onze. Zo is er heel veel kwaliteitsmedia gratis online te vinden - denk maar aan Vox en Politico - en zijn er duizenden startups die ‘iets met media’ willen doen. Het lijken wel communicatiewetenschappers! Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth gaan in hun eigen podcast wat dieper in op die verschillen. 
OMG DIE IS KEICOOL, ZEKER VOLGEN!!!!!!
Tegenwoordig begin ik elke dag met de vlog van Arjen Lubach. Toen hij er voor ‘t eerst over tweette dacht ik dat het een parodie was, maar hij neemt zijn rol als vlogger zeer serieus. Vooral zijn straatremixes - waarbij hij een nummer maakt met geluiden die hij op straat opneemt - zijn heerlijk. Een originele vlog of podcast maken lijkt me heerlijk, al spreekt ‘de boel monteren’ mij niet aan. Tijd om mijn partner-in-crime te zoeken. De Bert van Ernie. De Filiberke van Jommeke. De Lucas van Yorick.
STRAATREMIX # 3 | Filmpje 29
't Is gebeurd
Dat was het dan, de eerste nieuwsbrief met een gast zit er op. We zouden graag Thomas bedanken voor zijn uitstekende keuze aan artikels, we hadden het niet beter kunnen doen. Misschien. 
¯\_(ツ)_/¯
Maar niet getreurd waarde lezer, volgende week hebben we opnieuw een leuke gast voor je klaarstaan. Alexander Van Rompuy zou je kunnen zien als de persoon die in zo’n karretje zit dat men wel eens achter een fiets hangt. Hij neemt de TandemTech ook wel eens mee op een virtueel tandemritje. Gelukkig heeft hij als mede-techblogger bij Geekster interessantere dingen te zeggen dan de gemiddelde persoon in zulke karretjes. Verwacht je volgende week aan een stevige portie virtual reality en games. Of andere dingen, want met deze nieuwsbrief weet je nooit.
Hoe vond je deze editie?
Lucas van Tandem Tech

Een nieuwsbrief over technologie en (sociale) media door Lucas, hoofdredacteur van tandemtech.be. Op zoek naar duiding over het laatste technologie- en (sociale) medianieuws? Dan zit je hier goed.

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Lucas van Tandem Tech met Revue.